كاردوك مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك
|
طرح توجيهي درجه بندي و بسته بندي خرما بر اساس آمار بين المللي در سال 2020، خرما، تازه يا خشك، 1297 امين محصول پرمعامله جهان بود كه در مجموع 1.9 ميليارد دلار معامله صادراتي داشت و نسبت به 2019 صادرات خرما، تازه و خشك شده، 5.75- درصد كاهش داشت و از 2.02 ميليارد دلار به 1.9 ميليارد دلار رسيد تجارت خرما، در مجموع 0.011 درصد از كل تجارت جهاني را تشكيل مي دهد. در سال 2020 بزرگترين كشورهاي صادرات كننده خرما به ترتيب تونس با 296 ميليون دلار صادرات، عربستان سعودي با 252 ميليون دلار و امارات متحده عربي با 235 ميليون دلار صادرات درمقام اول تا سوم صادركنندگان جهاني قرار داشتند و ايران با 141 ميليون دلار صادرات در مقام پنجم قرار گرفت. كشورهاي عمده وارد كننده خرما در همين سال به ترتيب عبرات بودند از هند با 218 ميليون دلار، مراكش با 151 ميليون دلار ، فرانسه با 120 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 110 ميليون دلار و آلمان با 101 ميليون دلار بزرگترين واردكنندگان خرما، تازه يا خشك جهان بودند. نقش امارات بعنوان وارد كننده خرما و صادر كننده محصولات بسته بندي و فراوري شده يا صادرات مجدد و ايفاي نقش هاي تجاري خرماي منطقه مورد توجه است. بررسي روند بازار بين المللي خرما در سنوات گذشته نشان از بضاعت ايران در ارتقا سطح كيفي محصولات و قابليت تسخير سهم بيشتري از بازار براساس مزيت هاي نسبي و رقابتي و لزوم توحه بيشتر و برنامه ريزي شده در صنايع تبديلي خرما را دارد و از آنجاييكه ايران هنوز هم جز كشورهاي بزرگ توليد كننده و صادر كننده خرما است. بستر سازي و توسعه صنعت بسته بندي خرما مي تواند ارزش افزوده بسيار بالايي را از نخلستانهاي جنوب كشور مثل ،خوزستان، فارس، بوشهر، كرمان، سيستان و بلوچستان با فراوري و بسته بندي به همراه داشته باشد و چون خرما از ارزش غذايي بالايي برخوردار است و براي نگهداري و حمل و نقل ضروري است. استاندارهاي بهداشتي و بسته بندي رعايت شود تا در حمل و نقل و جابجايي آسيب نبيند.
منبع: طرح توجيهي درجه بندي و بسته بندي خرما
امتیاز:
بازدید: 0
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |